איריס זרזרבסקי לוגו

ההבדל בין חזון לאסטרטגיה

כשמסתכלים על תכנון העתיד העסקי של חברה או מותג, יש כמה מונחים רלוונטיים, כך שלא פלא שארגונים נוטים להתבלבל.
המונחים העיקריים הם: חזון, משימה, אסטרטגיה, מפת דרכים וכמובן מטרות ויעדים.
חזון צריך לבטא את מטרת העל של החברה ל-3-5 השנים הקרובות. את השאיפה העסקית שלה. למשל:
"להיות הבנק המוביל בישראל"
או "להיות הבחירה הראשונה של העסקים הקטנים בתחום הכלים הדיגיטליים לניהול העסק".

אסטרטגיה היא הדרך לממש את החזון שהגדרנו.
היא צריכה להיות ברורה לכל בעלי הענין של הארגון, מדברת על תחומי פעילות ספציפיים, על כוונות ופעולות קונקרטיות ושמה מצפן מדויק לעתיד החברה ב-3 השנים הקרובות.

בשנים האחרונות, נראה שארגונים התחילו קצת להתבלבל בין מיתוג לחזון עסקי.
היום, יש הרבה חברות, בעיקר חברות ענק גלובליות, שהחזון שלהם הפך למשפט שברור בעיקר לאנשי מיתוג. הגדרת החזון הפכה למשפט קלישאתי שניסו לדחוס בו הכל מכל.
הוא מנותק מהביזנס ומנותק מהעובדים ומהלקוחות. מין סיסמא מלאת אוויר חם שמנסה להתחבר, לכאורה, לתובנות על אנושיות, שמרוב שהן "תובנות על" הן לא פוגשות אף לקוח קיים או פוטנציאלי.
כמה דוגמאות לחזון של מותגי על בינלאומיים מובילים בתחומם:


Microsoft: "To help people and businesses throughout the world realize their full "potential
IKEA: "To create a better everyday life for many people"
BBC: "To be the most creative organization in the world"
Whole Food: “To nourish people and the planet"

בכל אחת מהדוגמאות, תחום הפעילות של הארגון כלל אינו מוזכר, מטרת העל אינה מצוינת ותכלס, אפשר "להלביש" את החזון שלהן על כל אחד מהמתחרים שלהם ואפילו על חברות מתחומי פעילות שונים לחלוטין.

אחת הדוגמאות הטובות לחזון ואסטרטגיה היא של קבוצת "בזק", שבהיותה חברה ציבורית, מפורסמת לציבור.
אלה הגדרות החזון והאסטרטגיה של "בזק" כפי שפורסמו בסוף 2021:
חזון הקבוצה: קבוצת בזק – קבוצת התקשורת הגדולה והמובילה בישראל, תוביל ותקדם את המהפכה הדיגיטלית בישראל, ושירותים מתקדמים למגזר הפרטי והעסקי, תוך חתירה למצוינות תפעולית ולשיפור מתמיד בתוצאות העסקיות.
כלומר, "בזק" רוצה להוביל את הדיגיטציה בענף התקשורת, לקדם חדשנות, ולפעול גם במגזר הפרטי וגם בעסקי, כל זאת תוך התייעלות תפעולית, הגדלת הכנסות וריווחיות.
עיקרי האסטרטגיה הם:

  1. הסיבים כמנוע צמיחה
  2. Yes כזרוע טריפל להאצת הצמיחה בסיבים
  3. 5G כמנוע צמיחה בהכנסות – הגדלת ההכנסה מלקוח בסלולר באמצעות מכירת חבילות 5G היקרות יותר
  4. הקמת חברת ICT מובילה – חטיבת העסקים של בזק בינ"ל תהפוך לחברה חדשה שתציע שירותים ללקוחות עסקיים
  5. גיוון הפורטפוליו העסקי ליצירת מקורות צמיחה נוספים
  6. שמירה על מבנה הון מאוזן וחזרה לחלוקת דיבידנד

לסיכום, כשאתם נמצאים בתהליך אסטרטגי, שכולל גם כתיבת חזון, תחשבו האם העובדים שלכם, המנהלים שלכם, הלקוחות ובעלי המניות יבינו אותו בקלות.
תחשבו אם המחליפ.ה שלכם ידעו לגזור ממנו תכנית עבודה עם מטרות ויעדים ברורים.
בהצלחה!

אהבתם את המאמר?

אחת לשבועיים אני שולחת סיכום של מאמרים ורעיונות בנושאים של
אסטרטגיה, ניהול, שיווק וחווית לקוח.

לקבלת הדיוור ישירות לתיבת המייל שלכם:

כתוב את הכותרת כאן

רוצים לשמוע על כל מה שחדש ומעניין בתחומי השיווק וחוויית הלקוח?