איריס זרזרבסקי לוגו
גוגל

זו הסיבה שגוגל הולכת לנצח במירוץ ה-AI

בכל שנה, היזם, הסופר, והמרצה המפורסם, סקוט גאלווי, בוחר חברה שלדעתו הולכת להצליח בגדול בשנה הקרובה.
ב-2023 זו היתה מטא, והוא צדק בתחזית. מטא סיימה את 2023 בתוצאות פנומנליות.

השנה הוא ממליץ על אלפאבית (גוגל).

האמירה הזו קצת מפתיעה לאור האיטיות של גוגל והטעויות שעשתה במירוץ ה-AI בשנה האחרונה.

זה ההסבר שלו ללמה הוא חושב שגוגל הולכת לצמוח מאוד בשנה הקרובה.

הדילמה של מובילת השוק והסיפור של קודאק

גוגל היא מובילת שוק.

מובילי שוק מצליחים ע"י כך שהם מספקים ללקוחות את המוצר הטוב ביותר והאמין ביותר, ולא ע"י יציאה עם מוצרי בטא חצי אפויים לשוק.

אחד הנכסים החשובים שלהם הוא האמינות והמוניטין של המוצרים שלהם. והם משקיעים הרבה כסף כדי למשוך ולשמר את הלקוחות הכי גדולים.

ההתנהלות של מובילי השוק יוצרת הזדמנות לחברות חדשניות, שנכנסות לשוק ומכוונות לשוליים שלו.

אחת הדוגמאות הידועות למצב בו חברות חדשניות קטנות כובשות את השוק מהענק, היא הסיפור של "קודאק".

קודאק שלטה בשוק הצילום במשך עשורים רבים וסיפקה את סרטי הצילום והנייר האיכותיים ביותר ללקוחות הגדולים והריווחיים ביותר.
קודאק היתה גם אחת הראשונות שנכנסה לשוק המצלמות הדיגיטליות, אבל היא הציעה מצלמות באיכות גבוהה ובמחיר יקר מאוד. לכן, היא די הזניחה את השוק הזה, שדווקא היה מוכן להסתפק באיכות צילום נמוכה.

היא השאירה את השוק לחברות חדשניות, שהציעו מצלמות דיגיטליות באיכות נמוכה בהרבה אבל התקבלו היטב בקרב לקוחות מסוימים, והשאר היסטוריה.

עקומת ה-S של החדשנות

המקרה של קודאק מתאר את עקומת ה-S של החדשנות:

טכנולוגיה חדשנית היא בד"כ לא מספיק אמינה, לא מספיק איכותית ונותנת ערך מועט לצרכנים.
אבל ככל שהיא משתפרת היא תופסת תאוצה ומושכת צרכנים.

קודאק לא יכלה להצדיק השקעה גדולה בצילום דיגיטלי כשהשוק היה בחלק האיטי והשטוח של העקומה, אבל חברות קטנות יותר כמו Canon ו-Nikon שהיה להן פחות מה להפסיד המשיכו להשקיע.

בסוף שנות ה—90, החברות הללו הגיעו לשלב התאוצה של עקומת ה-S והשאירו את קודאק מאחור.

אלפאבית נמצאת בדילמה דומה לזו של קודאק בשנות ה-90.

אם גוגל היתה משחררת לשוק את ה-chatgpt כפי שהושק ב-2022, היא היתה זוכה לביקורת ולעג ונמצאת באסון יחסי ציבור. עד היום, ה-chatgpt נותן לא מעט תשובות הזויות ולא מדויקות, כולל פתרון שגוי של בעיות מתמטיות נפוצות.

כשאלפאבית השיקה את "בארד" היא הפסידה 100 מיליארד דולר בשווי השוק בגלל שהוא נתן תשובות שגויות בסרטון ההשקה שלו.

שאלת מיליון הדולר היא מי יגיע ראשון לחלק התלול של עקומת ה-S  – גוגל או המתחרות.

היתרון התחרותי של גוגל

Chatgpt  עדיין לא ממלא את כל הפונקציונאליות של מנוע החיפוש של גוגל, אבל הוא מתחיל לפגוע בפריפריה של המוצר. בדיוק כפי שגוגל נוגסת בשוק המדיה כבר עשורים.

גאלווי מאמין שמה שיכריע בסופו של דבר את המלחמה על ה-AI הוא הדאטה שעליו יעבדו
מודלי ה-LLM . נתונים בעלי ערך ובכמות גדולה שישמשו לאימון מודלים כדי שיוכלו למצוא דפוסים ולייצר ערך.

הכח של גוגל הוא לא רק בזה שהיא יודעת הרבה על העולם, אלא בזה שהיא יודעת המון על המשתמשים שלה. יותר מכל חברה אחרת.
גוגל יודעת ומבינה את כל דפוסי החיים שלנו, את סדר היום שלנו, ההעדפות שלנו ואת הדרך לייצר מהם הכנסה.

זה היתרון התחרותי שלה.

ההצלחה האמיתית של טכנולוגיה היא לא של אפליקציות סקסיות, אלא אפליקציות שהופכות את החיים שלנו לקלים יותר ויקרים פחות. או במילים אחרות, בערך ללקוח הקצה.

OPEN AI ומייקרוסופט לא יכולות לעשות את זה.

עד היום שוק ה-AI התמקד בתשתית וטכנולוגיה. 
בקרוב הוא יפנה לתכונה המבדלת של ה-AI  – הדאטה שמוזן למודלים.

למרות המעידות של גוגל בתחילת הדרך, השוק יבין שהדאטה הזו נמצאת רק בחברה אחת – גוגל.

  • האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ השקעות או תחליף לייעוץ השקעות

אהבתם את המאמר?

אחת לשבועיים אני שולחת סיכום של מאמרים ורעיונות בנושאים של
אסטרטגיה, ניהול, שיווק וחווית לקוח.

לקבלת הדיוור ישירות לתיבת המייל שלכם:

כתוב את הכותרת כאן

רוצים לשמוע על כל מה שחדש ומעניין בתחומי השיווק וחוויית הלקוח?