איריס זרזרבסקי לוגו

דברים שרואים משם

לפני כמה ימים חזרנו מחופשה משפחתית באוסטריה. המזוודות כבר במחסן, מכונת הכביסה ביקשה מנוחה אחרי 5 סבבים רצופים, וסוף סוף התפניתי להעלות כמה דברים מעניינים שראיתי שם.

כמו הרבה אנשי שיווק, כשאני בחו"ל אני מאוד אוהבת להכיר את התרבות המקומית – לא במובן של מוזיאונים, אלא של הרגלים מקומיים, קודי התנהגות וניואנסים לא כתובים.
ביקור בסופרמרקט בחו"ל והסתובבות ברחובות הם בגדר בילוי – לראות מוצרים ומותגים שאין עדיין בארץ, את הפרסומות המקומיות, המסרים, הקריאייטיב ועוד.

הנה כמה דברים שתפסו את תשומת ליבי:

שתיית מים מהברז: התפיסה הרווחת בישראל, בעיקר בערים הגדולות, הוא שמי ברז אינם טובים לשתיה. לכן שוק המים המינרלים והמסננים למיניהם פורח פה.
באוסטריה לעומת זאת, יש מי ברז מעולים לשתיה. המדינה רוויה באגמים וכנראה גם יודעת לסנן את המים היטב כך שיהיה איכותיים.

במלון שלנו בחבל זלצבורג הגדילו לעשות ושמו שלט קטן (ראו תמונה) שמעודד לשתות מים מהברז ומספר שהמים מגיעים מהאגמים שבאזור. זה לא פשוט לשנות הרגלים לכן, בימים הראשונים קנינו מים בסופר. אבל אחרי כמה ימים, כשנשארנו בלי מים מינרלים, התחלנו למלא את הבקבוקים עם מים מהברז והם באמת טעימים מאוד!
מסקנה: גם הרגלים שטבועים בנו שנים אפשר לשנות, אם ההבטחה מבוססת על סיפור טוב, אמין ומשכנע.

שלט במלון שמעודד שתיית מים מהברז

תרבות של שמירה על החוק ועל הנורמות: נראה שבאוסטריה הנורמות והחוקים כ"כ מושרשים, שלא צריך הרבה אכיפה כדי לוודא שהן מתקיימות. לנו, שהתרבות שלנו מבוססת על עקרונות של ניצול הזדמנויות, לא לצאת פראייר ו"לדפוק את המערכת", הדוגמאות מאוסטריה ייראו מצחיקות עד הזויות. אבל זה עובד, כי זאת התרבות שהם רגילים אליה. תרבות של ציות לחוק, סולידריות ושמירה על הסביבה.

כמה דוגמאות שנתקלתי בהן:

נסיעה בתחב"צ: אין צורך להעביר כרטיס או להצמיד את הנייד, פשוט עוברים חופשי בכל אמצעי התחבורה הציבורית. האוסטרים סומכים על התושבים שהם רכשו כרטיס באפליקציה ומחדשים אותו לפי צורך. כתוצאה מכך, התנועה בכל מקום זורמת חופשי כי אף אחד לא עוצר לחפש את הכרטיס ומעכב את התור.

חניות לנשים בלבד: באחת העיירות שביקרנו, מספר חניות מוארות שנמצאות בכניסה לחניון הוגדרו כחניות לנשים בלבד (ראו תמונה), כדי שירגישו בטוחות יותר לחנות. והן אכן היו ריקות כשהגענו! אנשים פשוט כיבדו את הבקשה. אני לא צריכה להזכיר לכם מה קורה בפועל בחניות שמוקצות לנכים בארץ ☹

חניות שמוקצות לנשים בלבד

בקבוקי שתיה בשירות עצמי: במלון בו שהינו, אפשר היה לקחת בחדר האוכל בקבוקי שתיה קלה או בירה, או להכין קפה במכונה בכל שעות היום. רק ביקשו שנכתבו במחברות מה מספר החדר ומה לקחנו. אני מניחה שלא מעט מכם מתפקעים מצחוק כרגע 😊

מיחזור, אורגני , BIO ועוד: הפרדת הפסולת פופולארית באירופה כבר לא מעט שנים וגם באוסטריה, במלון היה פח מיוחד שמחולק ל-3 (נייר, פלסטיק, פסולת אורגנית).
קטגוריית המוצרים האורגניים מאוד חזקה אצלם. בסופרים אפשר למצוא בקטגוריות מוצרים שונות, מדפים שלמים שמוקצים למוצרי אורגניים- החל מיוגורטים, חמאה, רוטב עגבניות ואפילו פופקורן. בשנים האחרונות, נכנסים גם מוצרי BIO (ראו תמונה), שהם מוצרים שיוצרו באמצעות טכניקות חקלאיות ביו דינמיות. חקלאות ביו דינמית היא שיטה חקלאית שמבוססת על אנתרופוסופיה ודוגלת בחזרה למקורות: שימוש בחומרי דשן ותהליכים ביולוגים, ללא חומרים כימיים וכדומה.

מוצרים שיוצרו באמצעות חקלאות ביו דינמית

 שירות עצמי בשדה התעופה: אני חסידת ה-self service. תנו לי לעשות לבד כל מה שאפשר, רק לא לחכות בתור. טסנו עם חברת Austrian Airlines. את הצ'ק אין כמובן שביצענו דיגיטלית בבית, אבל גם בשדה בארץ, הפנו אותנו למכונה שהדפיסה לנו את המדבקה למזוודה ואת כרטיסי הבורדינג למטוס. בחזור התהליך היה כמעט כולו בשירות עצמי – עשינו צ'ק אין דיגיטלי, הדפסנו מדבקה במכונות, שקלנו ומסרנו את המזוודה בעצמנו ושקלנו לבד את הטרולים. פגשנו בנאדם לראשונה רק בשלב השיקוף. מדהים! תהליך העליה לטיסה הכי מהיר שהיה לי אי פעם.

בורדינג בשירות עצמי

אחרון ודי: תראו את מפגן הכח של עמדות ה-supercharger  של סטלה שראיתי בעיירה פלאכאו, שמבטיחות טעינה של הרכב תוך 15 דקות בלבד.

עמדות supercharger של סטלה

אהבתם את המאמר?

אחת לשבועיים אני שולחת סיכום של מאמרים ורעיונות בנושאים של
אסטרטגיה, ניהול, שיווק וחווית לקוח.

לקבלת הדיוור ישירות לתיבת המייל שלכם:

כתוב את הכותרת כאן

רוצים לשמוע על כל מה שחדש ומעניין בתחומי השיווק וחוויית הלקוח?