איריס זרזרבסקי לוגו
יוטיוב וטיקטוק נגד הוליווד

מלחמת המסכים: טיקטוק נגד הוליווד

פרופ' סקוט גאלוויי פירסם לאחרונה מאמר מעולה שמנתח את ה-disruption  שאינסטגראם, טיקטוק ויוטיוב עושות לכל תעשיית הבידור – מתעשיית הסרטים ההוליוודית ועד שירותי הסטרימינג.

גאלוויי משווה את מה שקורה ועומד לקרות בתעשיית הבידור למה שקרה לתעשיית הרכב האמריקאית עם כניסתן של היצרניות היפניות.

עד שנות ה-70 שלטו בשוק הרכב העולמי 3 חברות אמריקאיות: פורד, GM וקרייזלר.

הן הקימו את המטה שלהם והמפעלים במדינת דטרויט, שבזכות התעשיה צמחה מאוד וסיפקה פרנסה לעשרות אלפי משפחות.

בשלב מסוים, החברות האמריקאיות נרדמו בשמירה, הפסיקו להשקיע בפיתוח וחדשנות והחברות היפניות ניצלו את המצב. היפניות השתמשו בשיטות יצור חדשניות יותר , נכנסו לשוק ופגעו משמעותית במותגים האמריקאיים.

המכוניות היפניות היו קטנות יותר, מהירות יותר, בטיחותיות יותר ואפילו מגניבות יותר.

זה פגע משמעותית בתעשיית הרכב האמריקאית עד כדי כך שהיום, השווי של אותן 3 חברות אמריקאיות עומד היום על חצי משוויה של טויוטה ורבע מהשווי של טסלה.

נתח שוק של יצרניות הרכב בארה"ב

הסיפור של תעשיית הסרטים בהוליווד דומה לזה של תעשיית הרכב בדטרויט.
נכון ל-2023, רוב האולפנים הגדולים מרוכזים בלוס אנג'לס ונהנים מנתח שוק של 86%.

תעשיית הסרטים עברה בהצלחה את האיום של כניסת הטלוויזיה לחיינו בשנות ה-60. היא עשתה זאת פשוט על ידי הפקה של סרטים טובים יותר.

ב-2023 הוליווד ניצבת שוב מול "קרב מסכים". הפעם זה לא מול מסך הטלוויזיה, אלא מול מסך הסמארטפון, וזה הרבה יותר קשה.

האיום העיקרי על הוליווד היום הוא לא מצד המתחרים (אמאזון פריים, אפל טיוי וכו'), אלא מצד השירותים התחליפיים – אינסטגראם, יוטיוב וטיקטוק.

הצמיחה שלהם היא הוכחה לכך שהעתיד של שוק הבידור יהיה תוכן גולשים.

יוטיובר בשם MrBeast צבר 4 מיליארד צפיות בסרטוני היוטיוב שלו במהלך 2023. המשמעות היא יותר ממיליארד שעות צפיה. זה 30% יותר ממה שנטפליקס השיגה השנה בכותר הכי נצפה שלה.

שעות צפיה בתוכן נטפליקס 2023
שעות צפיה בתוכן נטפליקס 2023

לטיק טוק יש יתרון חשוב על נטפליקס. היא חוסכת למשתמשים זמן. בטיקטוק אתם לא צריכים לחשוב מה לבחור לראות, האלגוריתם פשוט מקפיץ לכם תוכן שהוא הבין שאתם אוהבים. בנטפליקס אתם מקדישים לא מעט זמן רק להחליט במה לצפות. ליתר דיוק, 78 שעות בשנה.

לצד האיום הזה יש גם הזדמנות. ה-AI מאפשר להפיק סרטים וסדרות בהרבה פחות כסף. גם אם הוליווד לא תפיק סדרה או סרט שלם באמצעות AI  (בינתיים) זה מוזיל לה הרבה שלבים בהפקה.

בגלל איום פלטפורמות הסמארטפון, גאלווי צופה שבשנתיים הקרובות יהיו מיזוגים ורכישות בשוק הסטרימינג שיצמצמו את מספר ערוצי הסטרימינג בחצי.

הוא מציע לנטפליקס, שכבר הוכיחה שהיא יודעת להמציא את עצמה מחדש, להמציא את עצמה שוב ולהשיק את NetVibe: פלטפורמה מתחרה לטיקטוק באמצעות שיתוף פעולה עם חברת AI מובילה. הרעיון הוא לקחת את התוכן המוצלח של נטפליקס ולחתוך אותו לסרטונים קצרים ולמכור אותם בנפרד או במודל מנוי.

שיתוף פעולה של נטפליקס עם חברת AI נשמע מאוד הגיוני ולהערכתי יקרה מהר משחשבנו.

חיתוך לסרטונים קצרים של קומדיות יכול לעבוד טוב. קומדיות מצבים בנויות על צחוק כל כמה דקות ואני לגמרי רואה את עצמי צופה בסרטונים קצרים מתוך "סיינפלד" או "חברים".

נראה אם נטפליקס תרים את הכפפה.

אהבתם את המאמר?

אחת לשבועיים אני שולחת סיכום של מאמרים ורעיונות בנושאים של
אסטרטגיה, ניהול, שיווק וחווית לקוח.

לקבלת הדיוור ישירות לתיבת המייל שלכם:

כתוב את הכותרת כאן

רוצים לשמוע על כל מה שחדש ומעניין בתחומי השיווק וחוויית הלקוח?