איריס זרזרבסקי לוגו
ריטייל מדיה

ריטייל מדיה – מנוע הצמיחה של הקמעונאיות

ריטייל מדיה הוא התחום הצומח ביותר בעולם השיווק והמדיה בארה"ב.

הכוונה היא לקמעונאים שפועלים במודל של גוף מדיה, ומוכרים לספקים שטחי פרסום באתר שלהם.

כשחושבים על זה, זה בעצם היישום הדיגיטלי של מה שקורה בנקודות המכירה הפיזיות. כשאתם מגיעים היום לסופר, יש המון פרסומים ותצוגות מוצרים של הספקים, שמשלמים עליהם לא מעט כסף.

עם התפתחות המכירות באונליין, די מתבקש שיהיה לזה יישום גם בעולם הדיגיטלי.

התחום צמח ב-2022-2023 ביותר מ-20% כל שנה וצפוי להמשיך במגמה הזו גם בשנים הקרובות.

ב-2023 מפרסמים הוציאו על פרסום בנכסי המדיה של הריטיילרים כ-46 ביליון דולר, רובם באמאזון.

היתרון לספקים-המפרסמים הוא שהפרסום מבוסס על דאטה איכותי ועשיר של הקונים, מה שמאפשר פרסום מאוד מדויק.

הפרסום גם משתלב בצורה רלוונטית במסע הקניה של הלקוח ובהקשר שבו הוא נחשף לפרסום (עושה קניות ומחפש מוצרים).

עבור הקמעונאים, זוהי דרך לייצר מוניטיזציה מהדאטה שלהם, שתאזן את הריווחיות הנמוכה של המכירות באונליין.

אמאזון היתה החלוצה בתחום כבר ב-2012 ומאז הצטרפו אליה וולמארט, Kroger  ואחרות, שהשיקו חברות ייעודיות לכך כמו Walmart Connect ו-Kroger Precision Marketing.

בשנים האחרונות, ההכנסות של אמאזון ממדיה צומחות בעקביות והגיעו ב-2023 לכ-10% משוק המדיה הדיגיטלית.

נתח שוק במדיה אמאזון
התפלגות נתחי שוק של השחקניות הגדולות בפרסום הדיגיטלי – Data Impact by Nielsen Q

אמאזון מציע היום לספקים לפרסם באתר באמצעות 3 כלים עיקריים:

  • מוצרים שמוצגים בראש הרשימה כאשר לקוח מבצע חיפוש
  • פרסום מותגי שמציג את לוגו המותג עם מגוון המוצרים שלו
  • מודעות דיספליי שמוצגות לקונים על בסיס ההתנהגות שלהם באתר

כחלק מהשירות, אמאזון מאפשרת למפרסמים גישה ל-DSP שלה (Demand side platform) שמאפשרת להם לנהל קמפיינים בעצמם.

המפרסמים יכולים גם להזין למערכת את רשימת הלקוחות שלהם כדי לטרגט אותם בזמן הקניה. פרסום באמאזון יכול להיות הרבה יותר אפקטיבי כי הלקוח נחשף למודעה בזמן שהוא עורך קניות ולא באמצעות ניוזלטר שמגיע בתזמון אקראי.

לאמאזון יש פלטפורמות פרסום גם מחוץ למרקטפלייס שלה, שאין לריטיילרים אחרים: היא מאפשרת לפרסם סרטונים באמצעות CTV או ישירות באמאזון פריים.

זה פיתרון מעולה למפרסמים שלא יכולים להרשות לעצמם לפרסם בערוצי הברודקאסט וזוכים לאפשרות לפרסם בתקציבים נמוכים יותר ולקהל מאוד ממוקד.

ביטול השימוש בדאטה צד ג' צפוי לייצר חוסר משמעותי אצל המפרסמים ולהאיץ את הצמיחה של הריטייל מדיה.

נראה שבעולם ובעיקר בארה"ב, אנחנו נמצאים כבר בעיצומה של מהפכת מדיה שתלך ותתעצם.

חלק מהחסמים של הריטיילרים לכניסה לתחום הוא ההשקעה במערכות המידע הדרושות לתפעול של המערכת הזאת, כך שהתפעול יהיה פשוט למפרסמים ושהם ירגישו שזה נותן להם ROI משמעותי.

זאת כנראה הסיבה לכך שבארץ, התחום נמצא בחיתוליו ורק סופרפארם התחילה להציע אותו כשירות לספקים באתר האונליין שלה, בעיקר באמצעות sponsored products (הצגת מוצרים מקודמים בראש הרשימה).

אני מאמינה שהתקדמות הטכנולוגיה והשימוש בענן יביאו קמעונאיות נוספות בארץ לאמץ את התחום החדש.

אחרי הכל, אין הרבה מנועי צמיחה משמעותיים בתחום הקמעונאות.

אהבתם את המאמר?

אחת לשבועיים אני שולחת סיכום של מאמרים ורעיונות בנושאים של
אסטרטגיה, ניהול, שיווק וחווית לקוח.

לקבלת הדיוור ישירות לתיבת המייל שלכם:

כתוב את הכותרת כאן

רוצים לשמוע על כל מה שחדש ומעניין בתחומי השיווק וחוויית הלקוח?