איריס זרזרבסקי לוגו
האסטרטגיה של האסטרטגיות

האסטרטגיה של האסטרטגיות

מה ההבדל בין אסטרטגיה עסקית, אסטרטגיה שיווקית ואסטרטגיה תקשורתית? זה ברור, לא? זהו, שלא תמיד.

כמי שעוסקת בעיקר ביעוץ אסטרטגי בשנים האחרונות , אחת לתקופה אני נוכחת בדיונים, או מקבלת פניות מלקוחות, שמבלבלים בין המושגים השונים של אסטרטגיה: לקוח שמחפש למשל יועץ שיווק אסטרטגי לקמפיינים בגוגל, אחרת שצריכה אסטרטגיה שיווקית כדי להגדיר איזה מסר מתאים לכל אחד מקהלי היעד שלה, או לקוח שמחפש יועץ עסקי כדי לחשוב על ערוצי הפצה.

למה חשוב להבין את ההבדל בין השלושה?

  1. כדי שתדעו לנהל דיון אינטליגנטי עם המנכ"ל/הנהלה/קולגות שלכם
  2. כדי שתדעו באיזה בעל מקצוע אתם יכולים להיעזר בכל נושא
  3. ידע כללי 😊

לכל אחת מסוגי האסטרטגיות תפקיד חשוב ביכולת שלה לסייע לארגון להשיג את מטרותיו, רק שהמטרות הן שונות.

אסטרטגיה עסקית: גיבוש דרכי פעולה ברמת חברה או יחידה עסקית, שנועדה להתוות את המצפן לארגון ל-2-4 שנים הקרובות. גיבוש האסטרטגיה העסקית מגדיר את חזון הארגון והייעוד שלו, המטרות או המיקודים שנגזרים מהחזון והמהלכים האסטרטגיים שהארגון צריך לבצע כדי לממש את החזון.
מהלכים אסטרטגיים יכולים להיות למשל כניסה לתחומי פעילות חדשים שיהוו מנוע צמיחה לחברה, יציאה מתחומי פעילות שהתבררו כלא ריווחיים או שאין לנו בהם יתרון תחרותי, מיזוגים ורכישות, כניסה לשוק חדש (למשל פעילות בחו"ל) וכדומה.
איך מודדים?
אסטרטגיה עסקית נמדדת בד"כ לפי מחזור הכנסות, ריווחיות/EBITDA , ומדדים פיננסים נוספים.
מי יכול לעזור לכם?
חברות יעוץ אסטרטגי או יועצים עסקיים. רצוי אנשים שמינכלו חברה או יחידה עסקית גדולה, או בעלי שנים רבות של ניסיון ביעוץ. עדיף עם ניסיון בענף שלכם, או בענפים קרובים.

אסטרטגיה שיווקית: האופן בו הארגון מייצר ביקושים למוצריו ושירותיו הקיימים, או מפתח פתרונות חדשים לביקושים וצרכים שהוא מזהה.
אסטרטגיה שיווקית מתחילה קודם כל בהבנה עמוקה של השוק והלקוחות.
הכלי הנפוץ בבניית אסטרטגיה שיווקית למוצר/שירות הוא מודל ה-4p's (שהיום כבר הפך ל-6p's) שמתייחס להחלטות שלנו לגבי איפיון המוצר/שירות, התמחור שלו, ערוצי ההפצה והפרסום, על מנת שייצרו את הביקושים בצורה הטובה ביותר.
איך מודדים?
המדדים בשימוש אסטרטגיה שיווקית הם נתח שוק, נכונות קניה, כמות לידים וכדומה.
מי יכול לעזור לכם?
אני 🙂 ושכמותי: יועצים אסטרטגיים שמתמחים בשיווק, בעלי ניסיון רב בתפקידי שיווק/אסטרטגיה בארגונים גדולים, שהתנסו בתכנון מהלכים שיווקיים. רצוי בעלי ניסיון מהתעשיה שלכם, או תעשיות קרובות/משיקות.

אסטרטגיה תקשורתית: האופן בו הארגון מעוניין לתקשר עם כלל בעלי הענין שלו: לקוחות, עובדים, שותפים, משקיעים, ספקים וכו'.
האסטרטגיה כוללת הגדרה והבנה של קהלי היעד, החלטה על המסר או המסרים בהתאם לכל קהל יעד, האופן בו נעביר את המסר (קמפיין, כתבה, משפיענים וכו') וערוצי המדיה.
איך מודדים?
המדדים בשימוש אסטרטגיה תקשורתית הם מודעות, הבנת המסר, שכנוע, engagement , earned media, וכדומה.
מי יכול לעזור לכם? משרדי פרסום ויח"צ, יועצי פרסום, חברות מיתוג, יועצי אסטרטגיית מיתוג, יועצי מדיה.

אהבתם את המאמר?

אחת לשבועיים אני שולחת סיכום של מאמרים ורעיונות בנושאים של
אסטרטגיה, ניהול, שיווק וחווית לקוח.

לקבלת הדיוור ישירות לתיבת המייל שלכם:

כתוב את הכותרת כאן

רוצים לשמוע על כל מה שחדש ומעניין בתחומי השיווק וחוויית הלקוח?