איריס זרזרבסקי לוגו

מה סוד ההצלחה של טיילור סוויפט ומה אפשר ללמוד ממנה על שיווק?

נסעתי להופעה של טיילור סוויפט בלונדון, במסגרת סיבוב ההופעות Eras tour.

היתה הופעה באמת מדהימה. האפקטים היו מרשימים, ההפקה סופר מושקעת ו-90 אלף אנשים שעומדים וצורחים את המילים של השירים. לא סתם הוא הוכרז כ-tour הכי מצליח אי פעם.

סוויפט היא הצלחה מסחררת. בגיל 34, היא מחזיקה בשיא זכייה בפרסים, בהובלה של סיבוב ההופעות הכי מכניס אי פעם וממש השנה הפכה להיות מיליארדרית. הישגים שאמנים מצליחים אחרים מגיעים אליהם בגיל הרבה יותר מאוחר, אם בכלל.

סיבוב ההופעות הנוכחי שלה Eras tour כל כך מצליח, שכלכלנים המציאו מושג חדש "The swift lift" ככינוי לקפיצה בהוצאות הצריכה בכל מקום שאליו היא הגיעה להופיע.

יש בדיחה שאומרת שכלכלת ארה"ב נשענת היום על שני דברים: המניות של חברת אינבידיה וההופעות של טיילור סוויפט.

אז מה סוד ההצלחה שלה?

נכון, המוזיקה שלה קליטה וסוחפת, אבל להיות יוצרת מוכשרת זה ממש לא מספיק.

יש המון יוצרים מוכשרים לא פחות, שמסתכלים בקנאה על ההישגים שלה.

אלה הגורמים העיקריים, שלדעתי מסבירים את ההצלחה הפנומנלית של טיילור סוויפט:

  1. היא סטוריטלרית מעולה

היכולת שלה לספר סיפור טוב באה לידי ביטוי בכל דבר שהיא עושה.
בכל שיר יש סיפור ברור עם התחלה, אמצע וסוף והם משקפים חוויות אישיות ואותנטיות מהחיים הפרטיים שלה.

בנוסף, השירים לא עמוסים באנלוגיות ושורות סתומות, אלא יחסית קלים להבנה.

לכן, קל לזכור את המילים שלהם ולהתחבר אליהם.


הקליפים שלה מאוד מושקעים וגם בהם יש סיפור.

בניגוד לקליפים של אמנים אחרים, היא לא מצולמת שרה ורוקדת, אלא משחקת דמות בהתאם לעלילה.

הסיפור מאחורי סיבוב ההופעות הנוכחי הוא שזה מופע שמורכב מפרקים, כאשר כל פרק מייצג תקופה אחרת בקריירה המוזיקלית שלה ומאופיין בקונספט ויזואלי ומוזיקלי אחר.

יכולת הסטוריטלינג באה לידי ביטוי גם במהלכים השיווקיים שלה לקראת השקת סינגל או אלבום חדש: היא נוהגת לפזר רמזים בשירים ובפוסטים שהיא מעלה לגבי מועד ההשקה, שיוצרים באזז בקרב המעריצים.

2. המעריצים הם באמת הדבר הכי חשוב מבחינתה

סוויפט שינתה לחלוטין את מערכת היחסים בין אמן למעריצים שלו.

בניגוד לתפיסה הישנה, שלפיה האמן צריך להיות מרוחק מהקהל כדי לשמור על מסתוריות ומעמד, סוויפט הבינה שדורות ה-Y וה-Z דווקא רוצים להיות קרובים לאמן שהם אוהבים ולראות בו מעין חבר – כזה שעושים לייק לסטורי שלו וכותבים לו תגובות.

לכן, היא מקפידה להפוך את עצמה למאוד נגישה וקשובה לקהל.
היא היתה בין האמנים הראשונים שהתחילו לתקשר באופן ישיר עם הקהל ברשתות החברתיות ובניגוד לאחרים, היא לא מעסיקה מישהו שינהל את זה עבורה, אלא מעלה את רוב התכנים בעצמה, מגיבה חזרה למעריצים ומדברת לקהל שלה בגובה העיניים (וגם אם לא, זה נראה מאוד אותנטי).

השירים שלה מתאפיינים בסגנון כתיבה אישי וחשוף והיא נוהגת לכתוב על חוויות אישיות וגם על הקשיים שלה (מסתבר שיש כאלה גם כשאת מיליארדרית 😊), מה שיוצר הזדהות בקרב הקהל שלה.

במהלך השנים התפתחה סביבה קהילת ה"סוויפטיז" – מדובר בצבא של מעריצים מושבעים שהולכים אחריה באש ובמים ומזדרזים לקנות כל אלבום או מרצ'נדייז שהיא מוציאה.
בעבר היא נהגה לארגן הופעות אישיות אצלה בבית לקבוצות מעריצים קטנות ושלחה מכתבים אישיים למעריצים.


המעריצים נוהגים להיפגש בהופעות ולהחליף ביניהם צמידי חברות, שהם צמידי חרוזים צבעוניים שכל אחד מייצג אלבום אחר שלה (ראו תמונה).

זה היה ממש מקסים לראות בהופעה שני זרים מוחלטים ממדינות שונות בעולם שמחליפים ביניהם צמידים.

3. חדשנות מתמדת


לאורך הקריירה שלה היא שינתה את הסגנון המוזיקלי שלה והתנסתה בסגנונות שונים מבלי לאבד את הקהל שלה. היא התחילה כמה שנים במוזיקת קאנטרי, משם עברה לפופ, ולאחר מכן התנסתה במוזיקת פולקלור ורוק.
יחד עם זאת, סוויפט עצמה לא השתנתה: השירים עדיין היו להיטים מצליחים והיא עצמה המשיכה לתחזק את אותה תדמית.

4. היא מיצבה את עצמה כמנהיגה של עולם המוזיקה

לאורך השנים היא קיבלה כמה החלטות משמעותיות ששינו את עולם המוזיקה.

בשנת 2019 היא הודיעה שהיא עוזבת את לייבל התקליטים שבו הקליטה את ששת האלבומים הראשונים שלה והחליטה להקליט מחדש את כל ששת האלבומים תחת השם taylor's version.

זה היה צעד אמיץ שייצג כאב שמשותף להרבה אמנים, שבגיל צעיר מוחתמים ע"י חברת הקלטות שבעצם הופכת לבעלים של כל זכויות היוצרים שלהם.


בשנת 2014, כשהיה רק בת 25, היא הסירה את כל האלבומים שלה מספוטיפיי כמחאה על התגמולים הנמוכים שהם שילמו לאמנים. היא חזרה לשם רק כעבור 3 שנים ורק כאשר סופטיפיי שינתה את המדיניות שלה ואיפשרה לאמנים להגביל את חשיפת המוזיקה שלהם רק ללקוחות משלמים.

5. היא מקפידה לשמור על תדמית נקיה וצנועה

היא לא מתלכלכת בשערוריות שליליות ויש שמכנים אותה American sweetheart.
בסרט התיעודי על חייה Mis Americana ובסרטונים שהיא מעלה, נראה שהיא נשארה אדם מאוד משפחתי והיא מציגה חיים לכאורה רגילים ומשפחתיים, נפגשת עם אמא ועם משפחתה ומצטלמת עם החתולים שלה.
היא משדרת שההצלחה לא עלתה לה לראש וזה גורם לקהל מאוד רחב להזדהות איתה.

טיילור סוויפט eras tour

מה אפשר ללמוד מטיילור סוויפט על שיווק של מותגים?

  • אותנטיות ושקיפות:
    זה נכון שבסופו של דבר ארגונים משווקים מותגים מסחריים, ומה לעשות שהם לא סקסיים כמו טיילור,  אבל אפשר ליישם התנהגות אותנטית בכל מותג.
    זה אומר להיות פחות ציניים בפרסום ובמסרים שלנו, להיות כנים וישירים לגבי הכוונות שלנו (כי הצרכנים גם ככה יודעים שאנחנו רוצים למכור).
    אם הקמפיין שלכם הוא נטו מכירתי, אל תספרו שאתם רוצים לעזור להם.
    אם אתם נקלעים למשבר תקשורתי תתנצלו ותקחו אחריות. אל תחפשו הסברים ואשמים.
    בימינו, כשהכל חשוף, קשה להסתיר דברים בתוך הארגון. סופם להתפוצץ ולגרום לנזק גדול עוד יותר. לכן, אל תסתירו דברים מהציבור ומהלקוחות שלכם.

  • יצירת קהילה:  לא כל עמוד פייסבוק של מותג הוא קהילה.
    קהילה היא קבוצה שיש לה תחומי ענין משותפים, שקשורים לעולם התוכן של המותג, והמותג אחראי ליצירת השיח במנותק ממכירות (!!).
    זה לא מתאים לכולם, אבל במקרים שזה מתאים זה יכול לעבוד מדהים ולייצר engagement שבסוף יוביל למכירות ולנאמנות.
    דוגמאות לקהילות של מותגים שעובדות טוב הן "נייקי" , "אפל" ובארץ "מודי בודי".

  • שימוש בסטוריטלינג  : סטוריטלינג מצוין הוא הבסיס לשיווק ולמכירות.
    המותג צריך להשתמתש בו בכל נקודות המגע עם הלקוח וחשוב שהוא יהיה עקבי ואחיד .
    גם כשאתם עושים מהלך שיווקי קטן, או מבצע, תקדישו עוד קצת כדי לחשוב מה יהיה הסיפור שלו ואיך תציגו אותו ללקוחות. אפקטיביות גבוהה יותר מובטחת.

  • חדשנות: חדשנות היא המנוע של הצמיחה בהכנסות של כל מותג.
    הרבה פעמים ארגונים מאוד חוששים לעשות חדשנות אמיתית, והחדשנות שלהם מסתכמת בהשקת מוצרים בטעמים חדשים, או פיצ'רים חדשים באתר.
    אל תפחדו מחדשנות, כל עוד אתם שומרים על עמוד השדרה המותגי.
    הלקוחות הקיימים שלכם יעריכו את זה וסיכוי טוב שגם יגדילו את ההוצאה שלהם אצלכם, ולקוחות חדשים יסתקרנו ויגיעו.

אני כבר מחכה לסיבוב ההופעות הבא 😊

אהבתם את המאמר?

אחת לשבועיים אני שולחת סיכום של מאמרים ורעיונות בנושאים של
אסטרטגיה, ניהול, שיווק וחווית לקוח.

לקבלת הדיוור ישירות לתיבת המייל שלכם:

כתוב את הכותרת כאן

רוצים לשמוע על כל מה שחדש ומעניין בתחומי השיווק וחוויית הלקוח?